maandag 16 januari 2012

Linzen met spek volgens Janneke Vreugdenhil

Ik kan er echt niets aan doen, ik vind Janneke echt een fantastische kok...Darom zoveel van haar recepten hier. Dank je wel Janneke!!!
Deze is echt zalig!

Bron: nrc.tv 7 januari 2010
Voor 4 personen:

1 eetlepel olijfolie
150 gram rookspek, in blokjes of reepjes (ik gebruik een dubbele)
1 ui
1 teen knoflook
1 flinke winterwortel (ik gebruik meestal 2)
2 stengels bleekselderij (ik gebruik een hele bleekselderij)
6 jeneverbessen
3 takjes verse tijm
1 laurierblad
1 glas droge witte wijn
200 gram Puy linzen (of Dupuislinzen uit de natuurvoedingswinkel) (ik gebruik heel vaak mungbonen, ook erg lekker)
een flinke schep crème fraîche

Zet een braadpan op laag vuur, voeg de olijfolie en spekjes toe en laat deze zachtjes een paar minuten bakken.

Pel en snipper de ui en knoflook. Schil de wortel, maak de bleekselderij schoon en snijd beide groenten klein. Kneus de jeneverbessen door er met het platte lemmet van een mes op te drukken.

Draai het vuur iets hoger en voeg de ui, knoflook, wortel, selderij, tijm, laurier en jeneverbessen toe aan het spek. Fruit een minuut of 5 tot alles een kleurtje heeft.

Schenk de wijn in de pan en laat even bruisen tot hij bijna is verdampt. Voeg nu de linzen en 400 ml water toe. Breng aan de kook. Draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en kook de linzen tot ze beetgaar zijn. Dat kan 30 tot 45 minuten duren.

Haal als de linzen gaar zijn het deksel van de pan. Als er veel vocht over is, laat dat dan op hoog vuur grotendeels verdampen. Schep de creme fraiche door de linzen. Proef en maak op smaak met zout en versgemalen peper.

Tip: Deze linzen zijn lekker met knapperig stokbrood en bijvoorbeeld een kaasplateau met een salade toe. Maar je kunt het gerecht ook uitbreiden door meer groente en/of sausijsjes mee te stoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten